Herken op tijd de signalen van een naderende burn-out

Hulp bij Burn-out klachten met shiatsu , Apeldoorn

Herken je dat het je soms allemaal even te veel wordt? Dat het je even niet meer lukt om alle ballen in de lucht te houden? Bijvoorbeeld door een deadline op je werk of door privé omstandigheden die niet zo lekker lopen. 
Wanneer je langdurig wordt blootgesteld aan een situatie die gepaard gaat met stress, kan dat voor overbelasting en uitputting zorgen. en zal je merken dat je veel energie verliest. Je herstelt niet meer zo gemakkelijk en na een nacht slapen sta je ’s ochtends niet meer zo uitgerust op. Is dit van korte duur dan is er vaak niets aan de hand. Zodra je weer in je normale ritme komt, even pas op de plaats maakt, herstel je weer en voel je je energie en vitaliteit terugkomen.

 

Toch als je al een langere tijd overbelast bent, is de kans groot dat er allerlei klachten ontstaan. Zo kan je last krijgen van extreme vermoeidheid, prikkelbaarheid, vergeetachtigheid en een slechte concentratie.

Mensen om je heen hebben misschien al eerder tegen je gezegd dat je te veel hooi op je vork neemt of dat je erg geprikkeld overkomt maar je vindt het moeilijk om je eigen grenzen aan te geven.
Een relatief kleine aanleiding, zoals een griep waarvan je niet lekker herstelt, kan dan de druppel zijn voor het ontstaan van een burn-out. Je voelt dan opeens dat je helemaal opgebrand bent en niet meer normaal kunt functioneren.

 

Of je nu (mentaal) gezond bent of niet, door chronische stress kan het iedereen overkomen om last te krijgen van burn-out klachten. Dat is niet ongebruikelijk, uit onderzoek (TNO) blijkt dat ruim 17 procent (1,3 miljoen) van de werkenden in 2018 te maken had met burn-out klachten.

 

Wat zijn de oorzaken van een burn-out?

 

In mijn praktijk krijg ik mensen met burn-out klachten die een verschillende oorzaak hebben. Hieronder een opsomming van de meest voorkomende redenen:

 

Burn-out door werk

Een burn-out wordt vaak geassocieerd met werkstress. De constante druk die je ervaart over een langere periode op je werk wordt je op een gegeven moment te veel. Doordat je er op dat moment niet meer goed mee om kunt gaan beland je in een negatieve spiraal. Als dit te lang duurt is de kans groot dat je uiteindelijk opgebrand raakt.

 

Burn-out door perfectionisme

Ook kunnen persoonlijke eigenschappen bijdragen aan het ontwikkelen van een burn-out. Als je bijvoorbeeld erg perfectionistisch bent is de kans om een burn-out te krijgen groter dan dat je minder perfectionistisch bent. 

 

Andere redenen van een burn-out

Behalve werkstress en perfectionisme zijn er ook andere oorzaken van overbelasting die een burn-out kunnen veroorzaken: Ook overmatige fysieke inspanning, sociale problemen, chronische ziekte, onzekerheid en een negatief zelfbeeld zijn mogelijke oorzaken van een burn-out. Vaak is er niet één aanwijsbare reden, maar zorgen de duur en opstapeling van de belastende omstandigheden ervoor dat je opgebrand raakt!

 

Wat zijn de symptomen van een burn-out?

Voor de symptomen en klachten van een burn-out is er per persoon vaak geen eenduidig verloop. Een burn-out ontstaat geleidelijk als een soort van sluipmoordenaar. Dat betekent dat de spanningsklachten langzaam toenemen. Je bent steeds vaker moe, slaapt slechter, piekert meer en je kunt je steeds minder goed concentreren.

Op tijd de symptomen herkennen

Wanneer je de voor symptomen van een burn-out tijdig herkent, kun je voorkomen dat jouw klachten daadwerkelijk uitmonden tot een burn-out. Heb je last van klachten zoals slapeloosheid of heb je weinig energie dan kan dit op het eerste gezicht onschuldig lijken, maar kan ook op de voorganger overspannenheid duiden. Je bent je hier niet altijd van bewust, maar het is wel belangrijk om deze klachten serieus te nemen. Veel mensen denken vaak dat dit soort klachten vanzelf overgaan, maar als je een burn-out symptoom herkent is dat hét moment om te voorkomen dat je klachten erger worden.

 

 

Psychische burn-out symptomen 

Veel voorkomende psychische symptomen zijn geheugen- en concentratieproblemen. Ook het hebben van een kort lontje komt veel voor. Andere psychische klachten die kunnen duiden op een burn-out zijn:

 

  • Concentratie- en geheugenklachten
  • Constant piekeren
  • Cynisme
  • Nergens meer aan toe kunnen komen
  • Gedachtes van incompetentie en falen
  • Besluiteloosheid
  • Onzekerheid
  • Laag zelfbeeld
  • Neerslachtig


Emotionele burn-out symptomen 

Mensen een burn-out zijn over het algemeen vaak erg prikkelbaar waardoor ze bij het minste en het geringste niet meer het vermogen hebben om emotioneel stabiel te reageren.
Emotionele burn-out klachten die je kunt ervaren zijn:

 

  • Opgejaagd voelen
  • Achterdochtig zijn
  • Angst- en paniekklachten
  • Makkelijk huilen
  • Prikkelbaar: snel ergeren of boos worden

 

 

Lichamelijke burn-out symptomen 

De uitputting die kenmerkend is voor een burn-out, uit zich ook lichamelijk. Lichamelijke burn-out klachten die je kunt ervaren zijn:

 

  • Uitrusten en opladen lukt niet meer
  • Gespannenheid
  • Oorsuizen
  • Slaapproblemen
  • Hoofdpijn
  • Maagpijn (buikpijn)
  • Spierpijn
  • Nekpijn
  • Misselijkheid
  • Hartkloppingen
  • Duizeligheid
  • Benauwdheid (hyperventilatie)
  • Hoge bloeddruk
  • Pijn op de borst
  • Vermoeidheid
  • Sneller vatbaar voor griep

 

 

Weet dat als  je last hebt van burn-out klachten, het belangrijk is om op tijd aan de bel te trekken. Voorkomen blijft namelijk altijd beter dan genezen en als je er op tijd bij bent kun je wellicht nog voorkomen dat je de grip op jouw situatie helemaal verliest.

Ontspannende groet,

Gerard Poorte ;-)